Art of running

I fredags var jag nere i Trosa för några timmars kurs i löpteknik hos Anders på Art of running. Det var några givande timmar med lite tankeställare och framförallt instruktioner för hur man ska springa med ett naturligt löpsteg och lättare ansträngningsgrad. Det kan eventuellt ha sett ganska kul ut när jag och den andra deltagaren sprang runt barfota på en gräsplan och jobbade på vår hållning och steg men det kändes bra.

Poängen är väl typ att man inte ska skapa så mycket rörelse uppåt och därmed inte belasta kroppen lika mycket (väldigt enkelt förklarat) utan istället skapa rörelse framåt. Att jobba med höften och vara mer avslappnad i fotleden var saker jag fick med mig hem. Att det inte är så många deltagare gör att man får personlig feedback på sitt eget rörelsemönster.

Blev faktiskt ganska stel och hade lite träningsvärk i musklerna som jag inte brukar använda så mycket vid löpning men det kommer väl ge med sig hoppas jag.

Igår var det dags för långpass på låg fart och ny teknik förhoppningsvis. Jag hade föreställt mig att det skulle vara svårt att få till när inte Anders stod bredvid och ropade när man gjorde fel men det kändes helt naturligt från första steget faktisk. Nu tror jag inte att det på något vis var perfekt men ändå, det kändes bra att trippa fram. Under lång tid kändes det som jag skulle kunna springa hur långt som helst, tyvärr varade det inte hela passet och det var rätt segt på slutet. Hade bara tagit med lite vatten och ingen energi för att testa hur det höll utan.

I morse sprang jag några kilometer igen men fokus på tekniken, kändes väldigt bra. Jag hoppas på det här. I kombination men lågpulsträningen känns det som jag kommer att kunna springa väldigt lätt och långt om jag vänjer musklerna i baksida lår, rumpa och nedre delen av vaden vid den här löpningen. Det var de som tog slut igår och var lite stela idag på morgonen.

Att träna i den lägre pulszonen känns ovant och lite tråkigt. I skogen drar det gärna iväg när man tycker det är en rolig stig så det gäller att hålla band på sig själv. Eventuellt kommer jag försöka köra med min Garmin som man kan ställa in på att varna om pulsen drar iväg. Det kan nog vara effektivt så slipper man stirra på displayen hela tiden.

Den får vi se hur det kommer gå att köra fortare, det känns inte helt självklart men det kanske ger sig när tekniken sitter bättre.

Det här inlägget postades i Löpning, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera