Äventyr

Det är egentligen alldeles för tidigt att planera för sommarens äventyr men jag kom att tänka på ett löpäventyr för ett tag sedan som Jojje Borsén filmade för Runners World för några år sedan där han sprang från Grövelsjön till Vålodalen. Det var som jag minns det egentligen på initiativ av Jonas Colting och jag hittade det här gamla inlägget på hans blogg.

Mailet nedan författades av mig en dag när väggarna kröp nära och köerna varit långa. Det skickades till en selekt skara av benrakade eller primalskrikande vänner. Många avböjde dock detta äventyr och skyllde på överbelastade kalendrar, familjeåtaganden, mental kollaps, allmän kallops eller andra surdegar. Och det är svårt att förstå för läs själva vad rolig den här exkursionen blir!

”Jag tänkte köra ett spontant löpäventyr i juni! Löpning i fjällvärlden mellan Grövelsjön och Vålådalen; 195 km på fem dagar. Ett äventyr för manliga män Man-camp! Hudkräm accepteras dock.

Jag läste ett läsarbidrag i Runner´s, okt-2005, och sparade artikeln och har varje år känt att NU, NU är det dags. Men i vår pussifierade värld av management och i-Phones (för de som fattar hur man installerar den) så är det hög tid med en kraftig kontraåtgärd innan livet, medelålderskris, lösenordsförvirring, kaffeförgiftning, mailblasérande och attention deficit disorder förfettar tanke och kropp.

 Du som fått mailet är i mina ögon en ATLET som skulle uppskatta just ett sådant här vilt äventyr och som dessutom skulle uppskatta sällskapet som är noga utvalt för att erbjuda dynamik, hydraulik och estetik.

Planen är att åka nattåg till Grövelsjön och att sedan under fem etapper springa/gå/primalwalka, fram till Vålådalen där nästa lokomotiv tuffar hem oss till civiliserade trakter. Distanserna är mellan 29 och 44 km per dag vilket kan delas upp på flera etapper där man emellan sitter med benen i någon klar och kall fjällbäck. Ser vi något tungt lyfter vi det! Ser vi inget tungt så lyfter vi varandra!

Boende finns längs vägen, liksom en del mat. Vi springer med en lätt rygga och vätskebälte och vatten lapar vi som fjällkossor ifrån glaciärbäckarna. Men planen är också att vara primal och minimalistiska så om vi istället för att packa ryggorna med socker så kan vi lägga ned en morakniv och i ylande galopp jaga ikapp renar, samer och illrar som kan tillhandahålla närande protein och fett. Vi ska komma hem fina och fitta!

 Min plan är att göra detta efter midsommar. Jag har en lucka i min kalender mellan 30 juni och 5 juli. That´s where the shit´s going down! Kom igen och joina nu! För helvete.

 Om svar anhålles med hopp om happy trails och sinnesfrid i sommartid.

Jonas”

Jag blir otroligt sugen på något liknande så en idé har formats till i mitt huvud. Jag ska springa på Kungs- och Padjalantaleden. Börja med att runda Sareks nationalpark (Saltoluokta) sedan springa upp till Kebnekaise och vidare till Nikkaloukta. Om jag räknat rätt blir det 27-28 mil löpning. Går det bra slänger jag kanske in en runda in i Sarek eller upp på Akka och kanske en tur upp på Keb också. Sova i stugorna och köpa mat där det finns. Känns enormt inspirerande. Vet inte hur lång tid jag ska planera för men drar man ut på det så tror jag det finns en risk att det blir mer vandring än löpning och slänger man in för många vilodagar blir det inte riktigt samma sak.

Sedan har jag funderat på om jag ska åka ner till Chamonix till UTMB även om jag inte skulle få någon plats själv. Skulle vara kul att uppleva loppet och träna på banan. Se vad all hype handlar om. Frågan är om man förstör loppupplevelsen om man skulle göra så? 

Det här inlägget postades i Inspiration, Löpning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera