Fötterna på jorden

Vem vill inte ha starka fötter? Sista året eller så har jag märkt stor skillnad i löpningen och en del av det beror på att jag rör mig närmare jorden. Jag är verkligen ingen barfotalöpare eller ens minimalist. Jag är nog rätt klumpig och slår gärna i fötterna eller trampar fel på rötter. De mest minimalistiska skor jag springer i är nog inov8 xtalon 212 och race ultra 270. Men till vardags så blir det mest Vivobarefoot och på gymmet Fivefingers. Det händer att jag kör lite löppass i dem också men oftast bara kortare pass och inte så mycket i skogen. Men jag tycker det gör skillnad. Och när jag någon gång tar på mig ett par väldämpade skor med hög klack så får jag snabbt lite känningar i knäna så någon sorts omställning har jag gjort.

Vardagsskorna från Vivo ser ju dessutom fullt normala ut så man kan springa runt på kontoret och träna fötterna hela dagarna.

Utöver skorna så kör jag en del Ashtanga yoga på Sats och där får jag träna både fötterna och en del småmuskler i benen, brukar vara ganska slut efter ett pass.

img_4305 img_4306

Det här inlägget postades i Löpning, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fötterna på jorden

  1. coyntha skriver:

    Hej, jag har äntligen varit hos Anders (Art of running) och jag är fascinerad av konceptet. Jag skulle behöva mer om hur du gjorde i början? Har du sprungit i vivi-skor något långpass? De röda på bilden, är de dina vardagsskor?
    Kan du springa med Anders-teknik med Inov8?
    Lycka till i Japan nu!

    • GoRun.se skriver:

      Hej, vad kul hoppas att det kommer gå bra. Jag sprang inte så mycket i Vivos i början men hade de olika kängorna varje dag på jobbet osv. De röda har jag också som vardagskor de heter pure och är väldigt lätt och mjuk. Anders rådde mig att ta det lugnt så jag sprang inte så mycket i barfotaskorna i början. Inov8 och egentligen alla skor tycker jag funkar lika bra. Jag började samtidigt att träna enl 80/20 regeln med mycket låg puls så den första tiden sprang jag många pass halvlånga pass typ 10 km (nästan varje dag) med mycket låg puls, nästan så man blir irriterad:) sen gick det att öka tempot men behålla låg puls eftersom. Nu kör jag en del löpning i skogen med vivo primus trail och då kan det bli upp mot 2 mil eller så. Men det finns ju några löpare som springer ultror i vivos så det är väl en fråga om träning och att vänja fötterna. Försök att köra lite styrkeövningar med om du kan. Vet inte om Anders visade några men annars finns det lite på nätet.
      Hoppas att det kommer gå bra för dig och som sagt känn dig inte tvungen att köra med barfotaskor men fötterna blir starkare. Och tack för lyckönskningarna ska resa till byn där loppet går imorgon så hoppas det blir kul.

Kommentera