Jotunheimen

Efter Bydalen åkte jag direkt till Åre. Jag behövde vila mig lite och sov bort resten av dagen innan det var dags för middag i byn. Morgonen efter packade jag in i bilen och började köra mot Norge. Det skulle bli en lång dag. Deras vägnät är ju faktiskt lite av en katastrof ibland. Smalt och slingrande är väl en sak men underhållet är rätt eftersatt också.

Till slut kom jag fram till en lite grusväg som ledde upp på fjället. Glad över att ”silverpilen” gör sig bra på sådana vägar börjar jag klättra upp mot Spiterstulen. Fjällhyttan som ligger i dalen mellan Galdhøpiggen och Glittertind. Norges två högsta berg. Det finns ett helt gäng 2000+ toppar här men det var dessa jag hade i tanken. Var rätt slut i benen men jag skulle upp på åtminstone en. Talade lite med Guiden på kvällen och valet föll på den högre Galdhøpiggen 2469 möh. Han tyckte att löparskor inte var att tänka på så jag valde kängor men i övrigt en lätt setup men körde med stavar.

På morgonen såg vädret ut att blir trist så jag sov lite till. Dimman visade sig dock bara vara imma på fönstret så det var inte mycket att välja på bara att ge sig iväg uppåt. När jag kommit upp till kanske 1700 meter började snöfälten men det var lätt att gå i de upptrampade stigarna och lättare att hitta. Men det började också snöa från himlen och jag blev lite nervös för det verkade inte vara så många ute på fjället (det var en hel del framför mig dock). Jag fortsatt upp till den första 2000 meters toppen och nu blev det bättre väder, strålande sol, fram med glasögon och solkräm. Upp över andre 2000 meterstoppen. Bara sista kvar nu. Jag körde på rätt hårt, topp vittring. Passerade många och nu såg man även alla som kom från andra hållet över glaciären från Juvashytta som fler går.

Var på toppen en stun, åt lite och sedan småsprang jag ner vart jag kunde. Det är ju en del blockterräng också som på tex Kebnekaise. När jag väl kommit ner visade klockan på strax över 5 timmar vilket jag var väldigt nöjd med. Kul dag på fjället.

IMG_1235 IMG_1257 IMG_1272 IMG_1281

Dagen efter bar det av igen. Jag hade nämligen en tanke på en hytta jag sett på tv i det norska programmet Fjällfolk. Fondsbu turisthytta drivs av en sprudlande kvinna och är en DNT hytta (som STF). Området i södra Jotunheimen verkade inbjudande. Jag tog en kortare tur upp på fjället för att se vart det kunde vara bra löpning.

Dagen efter packade jag lätt packning. Det skulle bli en kanondag och efter någon timme fanns inte ett moln på himmelen. Perfekt löpning, lagom varmt och nästan inget folk ute. Magiskt.

Till slut kände jag mig tvungen att bege mig ner. Kurrande mage, våfflor och öl lockade. Det härligast här var nog ändå att ingen rynkade på näsan ut löpskorna eller den lätta säcken. Istället möttes jag av hejarrop och lyckönskningar när jag studsade ner för fjället.

Inget varar för evigt och inte min semester heller. Efter några dagar i Norge var jag tvungen att packa ihop och köra de 80 mil som jag hade hem. Hit är det bara att åka om man har chansen. Det ska i alla fall jag.

En stor fördel med att köra mycket bil själv är att man får tid att tänka, reflektera och bestämma sig för saker. Från att ha tänkt och tala om att ultralöpning inte alls är för mig och att jag egentligen tycker att en halvmara i berg är ganska lagom och kul, att jag skulle vilja springa lite kortare bergslopp nere i Europa nästa år så har jag svängt tillbaks igen. Det är de långa tuffa dagarna (dygnen) som kittlar mig mest. Att vara tröttare än vad man tror är möjligt. Att känna sig nervös för om man ens ska ta sig genom halva loppet vid gott mod. Fråga sig om man ens har en chans att klara det.

Idag har jag anmält mig till ett monster nästa år. Trans Grancanaria. 125 km och 8500 höjdmeter. Maxtiden är 30 timmar. Det är en otroligt fin miljö åtminstone bitvis men det råder ingen tvekan om att jag kommer få det tufft och att jag kommer på slita närmare maxtiden. Det kommer säkert vara varmt under dagen och det är nog det jobbigaste så här på förhand. Jag är inte förtjust i värme alls egentligen men det ska gå det ska det.

Det här inlägget postades i Inspiration, Löpning, Lopp och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.