Tröskel- och maxpulstest

1779278_10152834162838086_8898148059232144180_nFör någon vecka sedan var jag iväg på en liten föreläsning med Scott Cole (Multisportare) hos Addnature. Det var intressant att höra honom och framförallt om hans träning. Som han menade varit helt fel under större delen av hans karriär tills han skaffat sig en coach som sagt åt honom att träna enligt 80/20 regeln. Nu har inte jag läst in mig på det alls men det låter rimligt. Han sa att man ska göra ett tröskeltest och sedan är det bara att börja träna på.

Jaha tänkte jag det borde jag titta på lite längre fram sedan blev det inte mer med det men efter SUM var jag så himla peppad av resultatet att jag bokade in ett test i söndags innan träningsvärken ens hunnit släppa.

Igår kväll tog jag mig alltså iväg till Sport Support Center som huserar på Idrottshögskolan för mitt test. Jag var riktigt opeppad precis innan. Hade hunnit bli trött och dimmig redan men lite uppvärmning på bandet gjorde susen sen var det bara att köra.

Själva tröskeltesten där de mäter mjölksyrenivån i blodet gick till så att man sprang 5 min i taget, vilade en minut och sedan sprang 5 min till. Man skulle köra 3-6 intervaller och mellan varje så tog de ett blodprov genom ett stick i fingret och mätte mjölksyrenivån. Rummet med löpbandet var klimatreglerat så det skulle vara 19 grader hela tiden. Det blev ändå rätt varmt och jag borde kört i bar överkropp.

Jag körde 5 vändor och det gick rätt snabbt på sista. Blev lite mosig i benen faktiskt och fick knalla omkring lite och stretcha. De frågade om jag vill göra ett maxpulstest också när jag ändå var där och jag sa ja. Det var kanske inte självklart för jag var som sagt lite mör men vi körde på.

Nu höjdes hastigheten varje minut och sedan lutningen var 30 sekund tills jag inte klarade mer. Det var riktigt jävla jobbigt faktiskt men när det står tre pers och hejar på en kan man ju inte vika ner sig i förtid heller.

Det var jättekul att testa lite. Känner mig nästan som en elitidrottare men det viktiga kommer senare för jag har bara fått ett protokoll med resultaten än och det förstår jag inte mycket av om jag ska vara ärlig fast jag fick en genomgång. En sak förstår jag dock och det är fitness level: Excellent. Inte Good, inte very good utan Excellent. Känns alltid bra, hehe.

Fick ett beräknat VO2 max på nästan 62. Säger mig inte så mycket men det skulle tydligen vara bättre än en genomsnittlig Allsvensk fotbollsspelare som hade 58. Kilian Jornet ska tydligen ha 92 dock och Gunde Svan 91. Men de sa att det var bra för en vanlig dödlig.

Efter helgen ska jag få en utförligare analys och pulszoner så att jag kan börja med träningen. Min förhoppning är att jag ska träna smartare och få en effekt av det. Vi får se, det är i alla fall kul att tänka igenom lite mer och försöka mäta framstegen. Just nu ger det i alla fall lite motivation.

Jag ska inte grotta förmycket i alla siffror och nivåer men jag hittade en converter på nätet när jag läste lite om VO2 max. Den påstår att jag borde springa milen på 34 minuter. Det känns orimligt och inget jag kommer att träna för, ligger ju långt över det men visst låter det imponerande och sätter igång tankar i skallen.

Det här inlägget postades i Inspiration, Löpning, Tips och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera